نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک خیار سفت و سالم که دمایی معادل دمای اتاق داشته باشد.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

یک چاقوی 15 سانتی متری، یک میله چوبی 20 سانتی‌متری به قطر 7 میلی متر و یک خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

این طرح با خیارهای گلخانه‌ای به خوبی تهیه می‌شود. میله‌ها را می‌توانید از تمامی فروشگاههای ابزار فروشی تهیه کنید. فنر را از روز قبل هم می‌توانید درست کنید. آن را به شکل خیار اولیه در داخل کیسه در یخچال نگهداری کنید. کمی قبل از بردن سر میز آن را به شکل فنر درآورید.

موارد استفاده:

یک تزیین عالی برای وسط دیس‌های گرد. آن را به تنهایی در روی دیس بگذارید یا یک گل رز گوجه فرنگی میان آن قرار دهید.
1- هر دو سر خیار را ببرید به طوری که طول قسمت مانده حدود 15 سانتی متر باشد.
2- میله چوبی را در جهت طولی از وسط خیار عبور دهید.
3- خیاری را که زبانه از میان آن رد شده است به شکل افقی در مقابل سینه خود نگه دارید. شما باید در موقع کار چندین مرتبه خیار را بگردانید. اگر بخواهید این کار را روی تخته برش انجام دهید خیار خواهد شکست.
4- خیار را در یک دست بگیرید و چاقو را در یک سمت نگه دارید به طوری که روی سطح سمت راست خیار قرار بگیرد (برای آشپزهای راست دست و در صورت چپ دست بودن باید چاقو در سمت چپ قرار بگیرد). تیغه را صاف تا میله پایین ببرید به طوری که تیغه کمی مایل باشد و حدود ده درجه به سمت بدنه خیار متمایل شود. به آرامی تیغه چاقو را تا میله داخل خیار فشار دهید.
5- تیغه را روی میله نگه دارید و چرخاندن خیار را شروع کنید تا بالای آن به طرف خودتان بچرخد. در حالی که خیار را می‌چرخانید تیغه داخل بدنه خیار حرکت می‌کند. بعد از یک دور کامل چاقو باید حدود 5 میلی متر از محل اولیه ورود دور شده باشد.
6- چرخاندن خیار را بار‌ها و بار‌ها تکرار کنید و همیشه فاصله نیم سانتی‌متری با برش قبل را حفظ کنید.
7- بعد از حدود ده دور کامل به اندازه کافی برش ایجاد کرده‌اید. لازم نیست تمام طول خیار را ببرید. با تغییر دادن زاویه تیغه می‌توانید برش را به پایان برسانید. بعد خیار را از روی زبانه بیرون بکشید.
8- سرهای خیار را خم کنید به طوری که روی یکدیگر بیایند و یک فنر گرد تشکیل بدهند. یک قطعه یک سانتی‌متری از یک خلال چوبی را بشکنید و آن را برای وصل کردن دو سر خیار در داخل دایره فرو کنید.
9- بعد از اینکه این کار را چند مرتبه انجام بدهید برای درست کردن فنرهای ظریفتر هم آمادگی خواهید داشت و می‌توانید ضخامت برش‌ها را کمتر کنید. این فنرهای ظریف را می‌توانید به صورت باز دور ظرف قرار بدهید تا حاشیه دیس غذا را تزیین کنید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم